Skip Navigation LinksStrategic-Plan

Stratejik Plan


Text Box: 1

DAÜ Fen ve Edebiyat Fakültesi

Stratejik Plan 1 OCAK 2022-31 ARALIK 2024

Bu stratejik planın amacı, Fakültenin misyon, vizyon ve değerleri doğrultusunda Fen ve Edebiyat Fakültesi eylem planının çerçevesini önümüzdeki üç yıl için ilan etmektir.

Fakültenin Misyon, Vizyon ve Değerleri

Misyon Beyanı

Fakültemizin ve diğer fakültelerin öğrencilerine yüksek standartta sanat ve bilim eğitimi vermek, uluslararası standartlarda araştırma yapmak ve toplumun ihtiyaçlarına hizmet etmek.

Vizyon Beyanı

Bilim ve sanatın tüm temel disiplinlerinde saygın ve rekabetçi bir fakülte olarak kalmak, tüm bu disiplinlerde süregelen gelişmelere katkıda bulunmak ve uluslararası arenada birinci sınıf öğrenciler yetiştirmek için bu değişiklikleri müfredatlarımızda uygulamak.

Değerler

Fen-Edebiyat Fakültesi aşağıdaki değerlere uymaktadır:

  1. Adalet ve Eşitlik
  2. Dürüstlük
  3. Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik
  4. Yaratıcılık
  5. Verimlilik
  6. İş birliği
  7. Sorumluluk
  8. Sürekli Gelişim
  9. Sadakat


Politikalar, Hedefler ve İlkeler

Fen-Edebiyat Fakültesi'nin Politikaları

Misyon ve vizyon ifadelerinden yola çıkarak Fen-Edebiyat Fakültesi aşağıdaki politikaları geliştirmiştir:

Öğrenci Merkezli Eğitim:

Fakültemiz, öğrencilerinin ihtiyaçlarına büyük önem vermekte ve öğrenci merkezli bir eğitim sistemi izlemektedir. Çeşitli programların müfredatları, ders içerikleri ve derslerin etkileşimi revize edilerek güncellenmiş olup, yeni projeler devam etmektedir. Fakülte ayrıca öğrencilerine Fizik, Kimya, Biyoloji, Bilgisayar Bilimleri, Psikoloji ve Çeviri gibi birçok disiplin için güncel laboratuvar olanakları sağlamaktan gurur duyar. Ayrıca donanımlı sınıflarımızı da geliştirmeyi hedefliyoruz. Fakülte, öğrencileriyle yüksek düzeyde iletişim kurmaya ve bilgi paylaşımına, sorunları çözmek için iş birliklerine odaklanmaya ve iyileştirmeye yönelik fikirler geliştirmeye değer vermektedir. Fakülte yönetim kurulu toplantılarına öğrenci temsilcilerinin katılımı ve fakülte yönetim ekibinin erişilebilirliği bu yaklaşımın önemli unsurları olmuştur. Öğrenci merkezli eğitimimizin diğer önemli bileşenleri, öğrencilerin akademik ve mesleki atılımlarını geliştirmek için özel olarak tasarlanmış oryantasyon programlarımız, seminerlerimiz ve atölyelerimizdir.

Araştırma:

Fen-Edebiyat Fakültesi, akademik personelini araştırma yapmaya, uluslararası saygın akademik dergilerde makale yayınlamaya ve akademik konferans ve seminerlere katılmaya ve düzenlemeye teşvik eder. Araştırma tesislerini iyileştirmeye yönelik sürekli arayışa ek olarak, fakülte, öğretim üyelerine araştırma projesi finansman planlarına başvururken rehberlik etmek ve yardımcı olmak için bir araştırma projesi danışma komitesi kurmuştur.

Kalite Güvencesi ve Akreditasyonlar:

Fen-Edebiyat Fakültesi, DAÜ'nün Kalite Güvencesi politikasına paralel olarak yeni Kalite Güvencesi ilke ve yönergelerini benimsemeyi amaçlamaktadır. Fakültemiz, tüm programları için YÖK akreditasyonuna sahip olmanın yanı sıra, Psikoloji (İngilizce) lisans programı için Türk Psikologlar Derneği (TDP), ve Moleküler Biyoloji ve Genetik lisans programı ile Tıbbi Biyoteknoloji Yüksek Lisansı (tezsiz) için ASIIN gibi prestijli ulusal ve uluslararası akreditasyonlara başvurmuş ve almıştır.

Ayrıca, Matematik Bölümü 1993 yılından beri American Mathematical Society üyesidir. Fakülte ayrıca yukarıdaki akreditasyonların uzatılması için başvuru ve fakültenin diğer programları için daha fazla akreditasyon alma sürecindedir. Tüm lisans ve lisansüstü müfredatlar, 2009 tarihli Leuven Bildirisi ile belirlenen Bologna Süreci ilke ve değerleri doğrultusunda revize edilmiştir.

Uluslararası düzeyde en üst düzeyde faaliyet gösterme ve rekabet etme hedefi göz önüne alındığında, fakültenin uzun vadeli hedefi, yalnızca ulusal kuruluşlardan değil, aynı zamanda özellikle seçici ve prestijli uluslararası akreditasyon kuruluşlarından akreditasyon yelpazesini genişletmektir.

Uluslararasılaşma:

Fen-Edebiyat Fakültesi, DAÜ'nün uluslararasılaşma politikası doğrultusunda lisans ve lisansüstü programlarında uluslararası öğrenci sayısını artırmayı hedeflemektedir. Fen-Edebiyat Fakültesi'nde her zaman yüksek olan fakültenin yabancı üye oranını da artırmayı hedefliyoruz. Ayrıca Fakülte, diğer uluslararası üniversiteler, enstitüler ve araştırma merkezleri ile mevcut iş birliklerini genişletmek için çaba göstermektedir.

Amaçlar ve Hedefler

Fen-Edebiyat Fakültesinin amaç ve hedefleri şunlardır:

  1. Öğrencileri donanımlı, kendine güvenen, üretken, etik sorumluluk sahibi profesyonel bireyler olarak yetiştirmek.
  2. Toplumun refahına katkıda bulunmak.
  3. Ülkenin sosyal ve kültürel kalkınmasında önemli rol oynamak.
  4. Şeffaf olmak ve hem üniversite içinde hem de ülke genelinde şeffaflığı teşvik etmek.
  5. Önemli araştırmalar yaparak, akademik, sosyal ve kültürel etkinlikler düzenleyerek Fakülteyi ve Üniversiteyi ulusal ve uluslararası alanda en etkin şekilde temsil etmek.
  6. Üniversite ve toplum arasındaki iletişim ve iş birliğini kolaylaştırmak.
  7. Fakülte bünyesindeki tüm disiplinlerde bilimsel araştırmalar yapmak, uluslararası akademik literatüre katkıda bulunmak ve sanat eserleri yaratmak.
  8. Diğer akademik kurumlarla iş birliğini geliştirmek.

 

Güçlü Yönler ve Geliştirilmesi Gereken Alanlar

Güçlü Yönler

  1. Yüksek Nitelikli Personel Üyeleri: Fen-Edebiyat Fakültesi, çoğu yabancı olan ve/veya doktorasını uluslararası saygın üniversitelerde tamamlamış yüksek nitelikli ve deneyimli öğretim üyelerinden yararlanmaktadır.
  2. İngilizce Eğitim Verilmesi: Fen-Edebiyat Fakültesi'nin sunduğu programların birçoğu İngilizce olarak verilmektedir (Türkçe programlar hariç olmak üzere; Türk Dili ve Edebiyatı, Psikoloji Lisans (Türkçe) ve Kent Arkeolojisi ve Kültürel Miras Yüksek Lisans Programları (tezli ve tezsiz)). Fakülte, son üç yılda tamamı İngilizce olmak üzere dört lisans programı ve ikisi İngilizce olmak üzere dört yüksek lisans programı kurmuştur. Ayrıca bu dönemde tamamı İngilizce olmak üzere on yeni çift anadal programı ve iki yandal programı açılmıştır. Fakültemiz bu sayede dünyanın her yerinden öğrenciler için çekici ve önemli bir olanak sağlamaktadır. Programlarımızı İngilizce olarak sunmak, öğrencilerimizin sadece güncel bilgilere erişmelerini sağlamakla kalmaz, aynı zamanda mezunlara dünya çapında gelecekteki kariyerlerinde mükemmel bir fırsat sunar. Birçok uluslararası öğrencinin varlığı, fakülte içindeki çeşitliliğe katkıda bulunur ve tüm öğrenciler için daha zengin bir öğrenme ortamı yaratır.
  3. Başarılı mezunlarda güçlü bir sicil: Fen-Edebiyat Fakültesi, 30 yıldır dünyanın her yerinden öğrenciler mezun etmektedir. Fakülte 2022 yılı başı itibarıyla 4575 lisans, 815 yüksek lisans ve 163 doktora öğrencisi mezun etmiştir. Mezunlarımızın birçoğunun farklı alanlarda başarılı kariyerlere sahip olması ve diğerlerinin de eğitimlerine son derece saygın üniversitelerde devam etmesinden gurur duyuyoruz.
  4. Başarılı Lisansüstü Programlar: Fakültemiz uzun yıllardır çeşitli disiplinlerde lisansüstü programlar (MA, MSc. ve PhD ) sunmaktadır. 160'tan fazla doktora ve 810'dan fazla yüksek lisans/yüksek lisans öğrencisi mezun ettik, tüm doktora öğrencileri uluslararası saygın akademik dergilerde yayınlarla mezun oldu.
  5. Yüksek Araştırma verimi: Fen Edebiyat Fakültesi üyeleri, çeşitli disiplinlerde uluslararası saygın yayıncıların kitaplarının yanı sıra uluslararası saygın dergilerde makaleler yayınlamaktadır. Yayınların ve atıfların sayısı her yıl artmaktadır. Örneğin, 2021 yılında, fakülte tarihindeki en yüksek ve fakülteyi üniversite içinde en güçlü yapan Web of Science'da 155 yayın ve üç binin üzerinde atıf yapıldı. Ayrıca, öğretim üyeleri araştırmalarından dolayı çeşitli ödüllere layık görülmüş ve alanlarında önde gelen araştırmacılar arasında yer almıştır. Öğretim üyeleri de TÜBİTAK gibi önemli bilimsel kuruluşlardan önemli hibeler almıştır.
  6. Akademik Prestij: Fakültenin akademik prestiji son yıllarda istikrarlı bir şekilde artmaktadır. Bu, fakültenin Times Higher Education Fizik Bilimleri alt alanı ve ilgili Doğa İndeksi alt alanı gibi çeşitli sıralama listelerinde daha üst sıralarda yer almasına yansımıştır.
  7. Donanımlı Tesisler: Son 3 yılda fakültenin araştırma ve eğitim tesislerinde aşağıdaki iyileştirmeler yapılmıştır.
  • Biyolojik Bilimler Bölümü'nde yeni bir araştırma laboratuvarı kuruldu.
  • Kimya Bölümü'nde donanımlar yenilenmiş ve yeni lisans laboratuvarının kurulumuna başlanmıştır.
  • Matematik Bölümü'nde yeni bir araştırma laboratuvarı kurulmuş, mevcut üç bilgisayar laboratuvarı çağdaşlaştırılarak kapasiteleri artırılmıştır.
  • Fizik Bölümü'nde tamamen yeni iki lisans laboratuvarı ve bir yeni araştırma laboratuvarı kurulmuştur.
  • Psikoloji Bölümü'nde bilgisayar laboratuvarı çağdaşlaştırılarak kapasitesi artırıldı. Ayrıca psikoloji araştırma laboratuvarının kurulmasına başlanmıştır.
  • Mütercim Tercümanlık Bölümü'nde yeni bir tercüme laboratuvarı oluşturuldu. Altyapı ve ofis ekipmanları da önemli ölçüde iyileştirildi.

Geliştirmesi Gereken Alanlar

  1. Personel Değerlendirmesi: Fakülte, akademik ve idari personelinin adil, sürekli ve şeffaf değerlendirmeleri için mevcut etkin sistemini iyileştirecektir. Fakülte üyelerinin kalitesi, bu tür değerlendirmelere dayalı bir ödül sistemi ve eleştirel geri bildirim ile geliştirilecektir.

 3. Yurtdışındaki akademik ve araştırma kurumları ile iletişim ve iş birliği: Son üç yılda, Fen-Edebiyat Fakültesi, çift diploma     programları ve araştırma ve öğretim değişim programları oluşturmak için adımlar attı. Ancak, Fen-Edebiyat Fakültesi'nin saygın   akademik ve araştırma kurumlarıyla şu anda yetersiz olan temas ve iş birliği düzeyini daha da artırması ve etkinleştirmesi         gerekmektedir.

4. Fakülte ve Üniversite İçi İş birliği: Fakülte, son üç yılda on yeni çift anadal ve üç yan dal programı kurmuştur. Bu   programlara ve disiplinler arası çalışmanın bariz avantajlarına rağmen, Fakülte ve Üniversite içindeki bu tür iş birliğinin düzeyi   sınırlı kalmaktadır ve artırılmalıdır.

5. Fakülte İçinde Birlik: Fen-Edebiyat Fakültesi, birçok Fen-Edebiyat Fakültesinde olduğu gibi iki farklı kanattan oluşur: bir yanda saf/doğa bilimleri, diğer yanda sanat, beşerî bilimler ve sosyal bilimler. Bölümler arasındaki yapısal farklılıklar nedeniyle bölümler arası iş birliği ve/veya etkileşim düzeyi yetersizdir. Son üç yılda bazı adımlar atılmış olsa da bu eksikliğin iyileştirilmesi için daha detaylı olarak ele alınması gerekmektedir.

6. Akreditasyon: Fen-Edebiyat Fakültesindeki tüm programlar YÖK tarafından akredite edilmiştir. Ayrıca fakülte, bazı programları için çok sayıda ulusal ve uluslararası akreditasyon almıştır. Ancak, programların çoğunluğunun bu tür ek akreditasyonları yoktur. Önümüzdeki üç yıl içinde bu eksiklik dikkate alınarak iyileştirmeler yapılacaktır.

7. Fakülte Tanıtımı: Fen-Edebiyat Fakültesi, Kuzey Kıbrıs ve Türkiye dışındaki ülkelerde daha yoğun ve etkili tanıtım faaliyetlerinden yararlanacaktır.

8. Öğrenci ve Mezun Memnuniyeti: Fakülte yönetimi, mevcut öğrenci ve mezunlarının memnuniyetini izlemek, değerlendirmek ve iyileştirmek için mevcut uzun vadeli hedef ve politikalarını geliştirmelidir.

9. Fakülte öğrencileri ve personeli arasındaki çeşitlilik: Fakültedeki uluslararası öğrenci ve öğretim üyelerinin sayısı ve oranı tatmin edici bir çeşitlilik düzeyine ulaşmak için yetersizdir. Milliyet statüsü, cinsiyet eşitliği ve kapsayıcılığın ötesinde, cinsel yönelim ve her düzeydeki yetenek açısından çeşitlilik teşvik edilmelidir.

10. Araştırma projesi finansmanı: Birçok uluslararası araştırma projesi finansman planı, en önemlisi AB tarafından finanse edilen ve TÜBİTAK programlarından bazıları, DAÜ öğretim üyelerimizin başvuru yapabilmeleri için imkan tanımamaktadır.

11. Bazı bölümlerde araştırma verimliliğinin düşük olması: Fakültede belirli bölümlerin araştırmaları güçleri daha yüksektir. Ancak, bu bölümlerdeki yıllık araştırma verimliliğinin daha da artırılması gerekmektedir.


Fırsatlar ve Zorluklar

Fırsatlar

  1.  Mevcut bölgesel ekonomik durum:

    Son zamanlarda ve özellikle Covid-19 pandemisinden sonra maalesef bölgeyi ciddi şekilde etkileyen büyük çaplı bir küresel kriz yaşanıyor. Bölge özellikle Türk Lirası'nın yabancı para birimleri karşısında değer kaybetmesinden etkilenmiştir. Bu koşullar, DAÜ'de eğitimin kalite/maliyet oranı açısından adadaki ve yurtdışındaki diğer üniversitelere göre daha rekabetçi olmasını sağlamıştır. DAÜ'de eğitim almanın maliyeti yurtdışında eğitime göre daha uygun hale getirilmiş. Buna ek olarak, krizi mağruz kalan istikrarsız bölgelerden gelen öğrenciler için DAÜ'den prestijli bir diplomanın sunduğu fırsatlar daha değerli hale gelmiştir. Bu etki, Brexit'in bir sonucu olarak AB oranlarında artık İngiltere üniversitelerinde okuyamayan Kıbrıslı Türk öğrenciler üzerinde daha da büyük olmuştur.

  2. Türkiye Cumhuriyeti'nin Desteği

    Kuzey Kıbrıs'taki diğer birçok üniversitede olduğu gibi, DAÜ de Türkiye Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınmaktan ve üniversiteye merkezi “Türk üniversitesi giriş sınavı" ile gelen Türk öğrencilerden yararlanmaktadır. Ayrıca, Türk öğrenciler Türk 'Kredi ye Yurtlar Kurumu'ndan kredi alabilmektedir.

     

    Zorluklar

  1. Artan Rekabet:

    Türkiye ve Doğu Avrupa'da hem yeni hem de kurulmuş üniversitelerde Fen-Edebiyat Fakülteleri arasında artan bir rekabet oluşmuştur.

  2. Küresel Ekonomik Krizin Etkisi:

    Son yıllarda yaşanan küresel ekonomik kriz, özellikle Yüksek Öğrenim Bilim ve Sanatları üzerinde güçlü bir etkiye sahip olmuştur. Fen-Edebiyat Fakültelerinin bazı bölümlerine normalde ilgi duyacak öğrenciler, istihdam endişeleri nedeniyle mesleki programlara kaymıştır. Bu tür krizler, Fen-Edebiyat Fakültesi'ndeki belirli bölümleri orantısız şekilde etkilemiştir.


Yapılacak Eylemler

I - Gelişime ihtiyaç duyan alanlara cevap vermek

  1. Akademik ve idari personelin değerlendirilmesi için üniversite çapında bir sistem geliştirme sürecini ilerletmek.
  2. Uluslararası akademik ve araştırma kurumlarıyla yeni temaslar ve iş birlikleri kurmak ve genişletmek.
  3. Fakülte ve Üniversite içinde özellikle çift anadal ve yan dal programlarının sayısının ve bu programlarda yer alan disiplinler arası faaliyet düzeyinin artırılarak ortak çalışma düzeyinin geliştirilmesi.
  4. Covid-19 pandemisinin akut aşamasında askıya alınan fakülte çapındaki sosyal toplantıların devam ettirilmesi ve başka etkinlikler düzenlenmesi. Ek olarak, fakülte, farklı bölümlerden öğretim üyelerini bir araya getiren ve diğer bölümlerin üyelerinin çalışmalarına aşina olmalarını sağlayarak fakülte içindeki iş birliğini ve etkileşimi artıracak resmi olmayan akademik etkinlikler planlamalıdır. Bu tür önlemler, fakülte içindeki hem birlik duygusunu hem de iş birliği düzeyini artıracaktır.
  5. Fakültenin tüm programları için programların titiz bir şekilde değerlendirilmesine ve geliştirilmesine olanak sağlayacak seçici ve prestijli uluslararası akreditasyonlar elde etmek.
  6. Fakültenin Kuzey Kıbrıs ve Türkiye dışındaki ülkelerdeki tanıtımını geliştirmek için çalışmak. Öğrenci başvuruları ve kabul oranları ile ilgili güncel verilerle bilgilendirilen sosyal medyanın etkin kullanımı bu konuda hayati bir rol oynamalıdır.
  7. Fakülte öğrenci ve mezunlarının memnuniyetlerinin izlenmesi, değerlendirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik politikaların güncellenmesi ve fakültenin karar alma süreçlerine öğrenci temsilcilerinin katılımının artırılmasına yönelik adımlar atılması. Öğrenci değerlendirmelerini daha bilgilendirici ve yapıcı hale getirmek için adımlar atmak, öğrenci geri bildiriminin etkisinin şeffaflığını artırmak.
  8. Daha fazla çeşitlilik sağlamak amacıyla uluslararası öğrenci ve öğretim üyelerinin istihdamı için halihazırda uygulanmakta olan stratejilere ek olarak yeni stratejiler geliştirmek.
  9. Fakültenin Araştırma |Proje Danışma Komitesi aracılığıyla fakültenin araştırmacılarına araştırma projesi finansmanı konusunda destek, rehberlik ve güncel bilgiler sağlamak. Üniversitenin, DAÜ öğretim üyelerinin (özellikle TÜBİTAK) yararlanabileceği finansman programlarının sayısını artırma çabalarını desteklemek.
  10. İyileştirilmiş araştırma tesisleri, işe alma politikaları ve tüm öğretim üyelerinin araştırma faaliyetlerini izlemek ve teşvik etmek için sistemlerin geliştirilmesi yoluyla daha yüksek bir araştırma çıktısının teşvik edilmesi.

     

    II - Zorluklara Cevap Verme

  11. Fakültenin elde ettiği sıralamayı ve elde ettiği prestijli akreditasyonları vurgulayarak rekabetçi konumunu korumak.
  12. İş piyasasının en son kariyer eğilimleri ve taleplerine uygun olarak yeni akademik programlar geliştirmek ve/veya mevcut olanları iyileştirmek.






DAÜ Web Siteleri