Tüm Haberleri GösterYerel ve Göçmen Lisans Öğrencileri Arasında Akademik Başarı ve Yaşam Doyumu: Arabulucu Olarak Dayanıklılık
Yayınlanma Tarihi: 13 Ekim 2022, Perşembe
Bu çalışmada psikolojik dayanıklılığın algılanan akademik başarı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide aracılık etkisinin olup olmadığını incelemeyi amaçladık. Üniversite eğitimi için İstanbul'a göç eden 92 iç göçmen ve İstanbul doğumlu 90 yerli öğrenci ile yürütülen bu çalışma kapsamında gerçekleştirdiğimiz aracılık analizleri algılanan akademik başarının yaşam doyumunu her iki örneklem grubunda da yordamadığını göstermiştir. Fakat göçmen öğrenciler arasında gelecekle ilgili iyimser olmanın, yerli öğrenciler arasında da sosyal kaynakların (arkadaş desteği, aileyle mutlu ilişkiler) algılanan akademik başarı ve yaşam doyumları arasındaki ilişkiye anlamlı düzeyde aracılık etmiştir. Araştırma sonuçları genel olarak yeni bir kültürel çevreye uyum sağlamanın göçmen öğrenciler açısından önemli bir mücadele alanı olduğunu ve bazı yaşamsal risk faktörlerinin (örn. Ekonomik zorluklar, algılanan ayrımcılık) onların olumsuz bir benlik algısı geliştirmelerine neden olabileceğini göstermiştir. Türkiye'de özellikle de üniversite eğitimi için bir başka şehre göç eden öğrencilerin kişisel geleceklerine umutla bakmaları ve iyimser olmaları onların yaşamdan doyum almalarını sağlayacak koruyucu bir faktör olarak ortaya çıkmıştır.